Pilihan Menu
PAUTAN
Jabatan
Jabatan Perkhidmatan Awam
Perbendaharaan Malaysia
Kementerian Pelajaran Malaysia
Jabatan Akauntan Negara
KPM-Pembangunan Pendidikan
My Govement
Pusat Pengajian Tinggi
I MAS C U
Jabatan Pelajaran
Jabatan Pelajaran Perak
JPN Negeri Sembilan
JPN Selangor
JPN Johor
Pejabat Pelajaran Daerah
PPD Larut, Matang dan Selama
PPD Kerian
Pekeliling
Pek Jab Perkhidmatan Awam
Pek Kementerian Pelajaran Malaysia
Pek Ikhtisas
Pelbagai
My Masjid
JAKIM
FATWA
Faraid
Berita Perak
CUEPACS
FACEBOOK
Google News
Yahoo News
Kosmo News
Utusan News
BHarian News
Sinar News
Jabatan Perkhidmatan Awam
Perbendaharaan Malaysia
Kementerian Pelajaran Malaysia
Jabatan Akauntan Negara
KPM-Pembangunan Pendidikan
My Govement
Pusat Pengajian Tinggi
I MAS C U
Jabatan Pelajaran
Jabatan Pelajaran Perak
JPN Negeri Sembilan
JPN Selangor
JPN Johor
Pejabat Pelajaran Daerah
PPD Larut, Matang dan Selama
PPD Kerian
Pekeliling
Pek Jab Perkhidmatan Awam
Pek Kementerian Pelajaran Malaysia
Pek Ikhtisas
Pelbagai
My Masjid
JAKIM
FATWA
Faraid
Berita Perak
CUEPACS
Google News
Yahoo News
Kosmo News
Utusan News
BHarian News
Sinar News
BULETIN SMKRP
Hari Guru - Pengetua 2012
Hari Guru - Pengetua 2013
ebook - mempertabatkan BM
KEAHLIAN SMKRP
Bilangan Guru |
Rendah | Menengah |
13 | 65 |
78 |
Gred Guru | Jumlah |
DG52 | 1 |
DG48 | 3 |
DG44 | 25 |
DG41 | 36 |
DG32 | 13 |
Bilangan Murid |
Rendah | Menengah |
40 | 761 |
Pendidikan Khas |
17 |
778 |
Ting/Darjah | Jumlah |
Tg 1 | 143 |
Tg 2 | 144 |
Tg 3 | 156 |
Tg 4 | 142 |
Tg 5 | 136 |
DR 4 | 8 |
DR 5 | 19 |
DR 6 | 13 |
PKhas | 17 |
Pelajar Asrama |
Rendah | Menengah |
15 | 88 |
103 |
Bilangan Staf Sokongan |
18 |
Gred | Jumlah |
N26 | 1 |
N22-P'tadbiran | 1 |
N17-P'tadbiran | 1 |
N17-P Murid | 5 |
N17-P Asrama | 1 |
C17 | 4 |
N4 | 1 |
N1 | 3 |
R4 | 1 |
Berdasarkan pada Februari 2013
* * * * *
« April 2024 » | ||||||
Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Entries archive
* * * * *
Pengetua SMKRP
SEJARAH SEKOLAH MODEL KHAS REDANG PANJANG
Atas dasar kepentingan pendidikan untuk anak bangsa bagi mengelakkan masalah keciciran pelajar luar bandar maka Sekolah Model Khas Redang Panjang telah didirikan pada tahun 1976 dan rasmi didgunakan pada 3 Januari 1977.
Kedudukannya yang terletak di kawasan luar bandar memberi seribu pengertian kepada penduduk-penduduk di kawasan sekitarnya yang rata-rata menghadapi kesulitan untuk menghantar anak-anak mereka menimba ilmu. Pada 1977 jumlah pelajar hanyalah seramai 160 orang dan jumlah gurunya 7 orang sahaja. Setelah 27 tahun penubuhannya, Sekolah Model Khas Redang Panjang telah melakarkan sejarah setelah dipilih menjadi SEKOLAH MODEL KHAS. Pada 18 Jun 2004 telah dirasmikan oleh YBM Raja Dato' Haji Ahmad bin Zainuddin. Sememangnya pemilihan sebagai sekolah model khas merupakan satu pemilihan yang tepat kerana rata-rata penduduk di kawasan Selama dan Batu Kurau merupakan kawasan pendudukan yang bergantung pada hasil pertanian. Sekolah Model Khas Redang Panjang merupakan sekolah yang menggabungkan dua alam persekolahan berbeza iaitu rendah dan menengah di bawah satu pentadbiran. Pelajar sekolah rendah yang dipilih adalah pelajar tahap dua iaitu pelajar tahun 4, 5 dan 6. Sekolah ini dibentuk bertujuan untuk memberi peluang pendididkan kepada pelajar yang tinggal berjauhan, mengalami kesulitan untuk meneruskan persekolahan, menghadapi masalah kewangan dan ibu bapa yang berpendapatan rendah bawah RM540.00. Pelajar sekolah rendah diberi sepenuhnya pembiayaan seperti tinggal di asrama, menerima SBT, diberi kemudahan pelajaran, SBM dan KWAPM. Pada peringkat awal, pelajar sekolah rendah yang telah dipilih seramai 60 orang iaitu 30 pelajar perempuan dan 30 pelajar lelaki masing-masing 30 pelajar tahun 4 dan 30 pelajar tahun 5. Kini sekolah ini telah menempa beberapa kejayan khususnya pelajar sekolah rendah telah berjaya menjuarai Karnival Asrama pada tahun 2007. Pencapaian dalam pelajaran jelas menunjukkan prestasi yang memberansangkan kerana ada antara pelajar ini memperolehi keputusan 3A dan 2B. Ini membuktikan sekiranya diberikan peluang mereka mampu berjaya. |